Nitrosystém N2O, oxid dusný Oxid dusný alebo rajský plyn môže slúžiť za určitých podmienok na zvýšenie výkonu motoru, stať sa silným okysličovadlom s chladiacim efektom. Nitro alebo rajský plyn, čo je oxid dusný (N2O) je privádzaný do sania motoru. Sú dve možnosti, jednoduchšia ekonomickejšia, plyn sa vháňa do sania spolu so vzduchom, o obohatenie zmesi sa postará pôvodná riadiaca elektronika, pokiaľ nestačí tak prídavná elektronika. Druhou, zložitejšou a drahšou variantou je vpúšťanie N2O priamo ku každému válcu zvlášť samostatnými tryskami so vstrekovaním paliva. N2O sa skladá z dvoch molekúl dusíka a jednej molekuly kyslíka. Pri vysokej teplote vo valci motora sa kyslík od dusíku uvoľní. Tento volný kyslík O/O2/ umožní spáliť väčšie množstvo paliva, zvýši plniaci tlak vo valci, a tak umožní výrazne zvýšenie výkonu. Oxid dusný môže byť v plynovej bombe s objemom 2 až 7 litrov. Akonáhle sa N2O pomocou solenoidu uvolní z plynovej fľaše, prudko sa ochladí, čím ochladí aj okolie so vzduchom, chladný vzduch má vyššiu hustotu to znamená že aj vyššiu hustotu kyslíku. Pri zapálení vo valci sa oddelený dusík chová antidetonačne, postará sa o plynulejšie kontrolované prehorenie zmesi . V prípade,
že je riadiaca jednotka preprogramovaná, je nutné ju späť preprogramovať,
vrátiť predzápal, prípadne predzápal upraviť inak a zabrániť nežiadúcim detonáciam.
Tu by bolo vhodné zabudovať prepínač a prepínať parametre riadiacej
jednotky podľa požiadavky, sériové parametre a parametre prispôsobené na
nitrosystém. Pri používaní N2O je nutné dodržiavať niektoré zásady, obmedzený
čas zvýšeného výkonu, sledovať bohatosť zmesi, aby nedošlo k prepáleniu
válcov, aktivácia
musí byť len pri plnom
stlačení plynového pedálu.
|
Funkcia
riadiacej jednotky N2O Hlavný vypínač zapína riadiacu jednotku do pohotovosti Solenoid otvára prívod N2O Riadiaca jednotka: -
sleduje stlačenie plynového pedálu -
sleduje lambda sondu a bohatosť zmesi -
zvyšuje dávkovanie paliva, keď
je potrebné -
sleduje detonácie pri motoroch vybavených detonačným čidlom -
sleduje a obmedzuje maximálny čas aktivity na 15 sekúnd -
kontrólne led diódy zobrazujú stav, aktiváciu a hodnotu lambda -
červená led , jednotka je aktívna -
zelená led, bohatá zmes -
žltá led, chudobná zmes
|
Nitro v
benzínovom motore Po inštalácii suchého systému oxidu dusného do automobilu Mercedes A140 86PS boli namerané tieto časy zrýchlenia:
zrýchlenie 60-100km/h 3 stupeň séria nitrosystém nárast výkonu vypočítaný výkon 9,06s 8s 13,3% cca 97PS
Oxid dusný bol vháňaný tlakom 3 bary do sacieho potrubia. Sledovaním lambda sondy bola zistená chudobná zmes čo ohrozuje piesty vysokou teplotou. Preto bola nainštalovaná prídavná elektronika na obohatenie zmesi so sledovaním lambda sondy. Výsledkom bol prudký nárast výkonu.
zrýchlenie 60-100km/h 3 stupeň oxid dusný vháňaný tlakom 3 bary séria nitrosystém nárast výkonu vypočítaný výkon 9,06s 7,4s 22% cca 105PS
zrýchlenie 60-100km/h 3 stupeň oxid dusný vháňaný tlakom 5 barov séria nitrosystém nárast výkonu vypočítaný výkon 9,06s 6,5s 39% cca 120PS
zrýchlenie 60-100km/h 3 stupeň oxid dusný vháňaný tlakom 7 barov séria nitrosystém nárast výkonu vypočítaný výkon 9,06s 6,06s 50% cca 129PS
V celom rozsahu otáčok bola zistená bohatá zmes, čo chráni piesty od vysokých teplôt.
Nitro v
dieselovom
motore, TDI Autotuning: Seat Leon 1.9TDi PD Cupra4 TDi a nitro? Presne tak! zmeraný výkon 173kW/235PS, krútiaci moment 499Nm!
Túto úlohu má externá elektronika na riadenie zvýšeného dávkovania
paliva a riadenie solenoidu pre oxid dusný. Zároveň nový program
riadiacej
elektroniky.
Prídavný nitrosystém
inštalovaný
do Octavie kombi 1,9TDI 4X4 PD
pumpe duse 100PS a Seat Leon Cupra 1,9TDI PD. Zabudovaná elektronika /MAX TDI/
ovláda elektromagnetický ventil a vstrekovanie paliva pri stlačení plynu na maximum. V sériovom stave vykazoval motor výkon 108PS merané na brzde. So
zmenenými parametrami v riadiacej elektronike /chiptuningom/ dosahoval výkon 150PS merané na brzde.
|
Čo
spraví nitrosystém?. V
sériovom stave bolo namerané zrýchlenie z 80km/h na 120km/h za 9,5sek.
Optimalizovaným programom /chiptuningom/ dosiahol zrýchlenie z 80-120km/h za
6,5 sek. Nitro je vháňané priamo pred filtrom nasávania vzduchu, tlakom 5 bar, riadené elektromagnetickým ventilom. Zvýšenie výkonu bolo neuveritelné, zrýchlenie z 80km/h na 120km/za 4,5 sek. To ale nie je všetko. Najvačší výkon bol dosiahnutý zaradením externej elektroniky spolu s novým programom /chiptuningom/ 4,1sek. Samozrejme nesmieme zabudnúť po každom pokuse nechať motor vydýchnuť.
Ak dáme tieto časy do pomeru dostaneme hodnotu priemerného zvýšenia výkonu. napr. Pz=Tséria/T x Pséria Pz= 9,54/4,1*100=232 PS je to
vypočítaný výkon, zo skúsenosti vieme, že sa
sa veľmi približuje skutočnému
výkonu. Maximálny výkon je
potrebné odmerať na brzde, ako orientačné meranie postačuje meranie zrýchlenia. OCTAVIA
4X4
výkon 100PS 1450kg
merané
zrýchlenie z 80-120km/h 4 stupeň SÉRIA 9.54 sek. CHIP 6.40 sek. NITRO/BOX
4.50 sek. NITRO/CHIP/BOX
4.10 sek.
pre porovnanie hodnoty zrýchlenia výber, niektorých značiek automobilov
Aby
to motor prežil. Elektronika zvyšuje dávkovanie paliva tým znižuje maximálne teploty
na piesty. Pri stlačení plynu na
maximum nie je akcelerácia okamžitá ale výkon je zvyšovaný postupne, tak
aby motor a prevodové časti pri takýchto extrémnych výkonoch, boli podľa
možnosti čo najmenej namáhané.
|