Test Tatra 613 123kW  

      

 

Tatra 613
1969-1996
Vznik Tatry 613 sa datuje do konce 60.let. Nový automobil mal nahradiť doposiaľ aerodynamickou limuzínu T603 (T2-603). Základní koncepcie vznikla v Kopřivnici. Z rôznych pohľadov sa zvažovalo, zdá poháňať prednú nebo zadní nápravu, umiestnenú motoru, apod. Vzniklo niekoľko modelov, na ktorých bola overovaná aerodynamika. Výsledný tvar karosérie však spracovalo italské designerské štúdio Carrozzeria Vignale. Do Kopřivnice boli dodané 3 druhy kompletných vozov s karosériami - štandard, lux a kupé.
Prvé prototypy T613 boli podrobene náročným testom - od "trhacích" skúšok na sovietskom testovacím polygónu NAMI, cez testy aerodynamiky, rezonančných frekvencií a vibrácii až po komplexní testy bezpečnosti nového vozu. Oficiálny bola T613 predstavená v 1973 na výstave Autoprogres '73 v Prahe. Vývoj T613 bol ukončený v 1973 a od tej doby začala pomaly nabiehať výroba tzv. overovací série.
Motor
T613 je vzduchom chladený štvordobý zážihový osemvalec, nadväzujúci na tradíciu výroby vzduchom chladených motorov už od doby Tatry 77 (1933). Za bezmála 30 let výroby bol niekoľkokrát modernizovaný. Postupne sa znižovala spotreba a rástol výkon. Poslední verzie dostali elektronicky riadené vstrekovanie a katalyzátor. 
Poznámka k konštrukcii karburátoru, používaných v T613: výrobcom sú označované ako dvojité nebo dvojkomorové. Pod pojmem dvojitý karburátor si obvykle môžeme predstaviť odliatok, v ktorom sa nachádzajú dva rovnocenné spoločne nastavované karburátory (napr. na T603). Nie na T613 - tu sa prakticky jedná o karburátory dvojstupňové. Na príprave zmesi sa podieľajú oba stupne spoločne a to tak, že druhý stupeň (karburátor) sa uvádza do činnosti postupne a začína pracovať až pri väčšom otvorení škrtiacej klapky. Hovorí sa mu "Register", odtiaľ je práve to "R" v označení karburátoru.

 

Motor
typ T613-E1/I
montovaný do T613-3
T613-4
montovaný do T613-4
T613-4/KAT
montovaný do T613-4
T613-4/KATi
montovaný do 613-4 Mi, MiLong, M95
chladený vzduchom, jeden axiálni ventilátor medzi oboma radami valcov montovaný hliníkový chladič oleje a hydraulická spojka ventilátoru
počet valcov 8, do V pod uhlom 90o AlFer valca AlFer valca, tvrdená sedla ventilov
vŕtanie x zdvih 85x77mm
objem 3495 cm3
zapaľovanie bezkontaktní elektronické kondenzátorové, Pal Magneton 12V
poradie zapaľovania 1-3-6-2-7-8-4-5
rozvod 2x2OHC, pohon dvoma ozubenými remeňmi
stupeň kompresie 9.2:1 9.2:1 9.2:1 9.3:1
výkon 123.5 kW ± 5% pri 5200 otáčkach 147.6 kW ± 5% pri 5750 otáčkach
krútiaci moment 270 N.m ± 5% pri 3300 otáčkach 300 N.m ± 5% pri 4000 otáčkach
spotreba podľa ČSN: 12.9 l benzínu na 100 km;
podľa EHK: 10.6/12.8/16.2 (90/120/mesto)
podľa ČSN: 12.3 ;
podľa EHK: 10/12.1/15.3
   

Nasleduje ciachovanie a vyhodnotenie presnosti merania stratového výkonu, merané na 4 prevodovom stupni

ďalšie merania:

meraním sa zistilo, že motor nemá požadovaný výkon ani krútiaci moment.

 

Motor nešiel pravidelne pri nízkych otáčkach, bude potrebné skontrolovať zapaľovanie, ďalšie testy budú až po odstránení chyby.

 A na záver tohto vzácneho vozidla:

Počet vyrobených vozov:
1980: 35ks
1981: 22ks
1982: 16ks
1983: 6ks
1984: 10ks (iný zdroj uvádza 7ks + 5ks kabrioletov)
1985: 8ks
1986: 3ks
1987: 11ks
1988: 11ks
1989: 10ks
1990: 2ks
1991: 2ks
Celkom 136 ks     http://www.tatraportal.sk/?ukaz=popisky/t613&lang=sk

 Vozidlo je už opravená, čaká ho nové meranie.