Seat Leon Cupra 1.9 TDI PD  4x4  s výkonom viac jako 300PS!           Je množstvo zaujímavých áut na ktoré stačí mať pár korún a sú Vaše. Sú drahšie, rýchlejšie a niektoré aj úspornejšie, ale  je len málo aut, ktoré spĺňajú veľmi vyvážene kritéria na dobré auto.  Skôr sú zaujímavé dynamické vlastnosti. Ak teda zoberieme do úvahy parametre ako výkon motora, krútiaci moment, jazdné vlastnosti, prevádzkové náklady a cenu je jedným z favoritov práve Seat Leon Cupra 4 1.9 TDI PD 110 kW. Je to vozidlo ideálne pre mladých dynamicky založených ľudí. Svojim výkonom 110 kW pri 4000 ot/min a krútiacim momentom 320 Nm pri 1900 ot/min Vám umožní oddávať sa opojnému zrýchleniu, znížený podvozok z pohonom všetkých 4 kolies cez spojku Haldex a vypínateľné ESP umožní jazdiť na samej hranici zákonov fyziky a to všetko pri nízkej spotrebe nafty. Tak isto sa môžete spoľahnúť, že Vaša priateľka alebo manželka z dieťaťom sa bezpečne dostane do cieľa nech je kdekoľvek a pri akýchkoľvek klimatických podmienkach. Čo viac si priať ? Asi nič. Nič pre normálneho človeka. To ale nie je prípad mňa ani ľudí ktorí aspoň raz denne vyrieknu slovo tuning. Asi 20 minút po odovzdávaní auta montujeme MAX TDI box na zvýšenie výkonu motora. To čo tam je nie je málo ale my chceme viac. Chceme viac pretože ani tento špičkový motor nedokáže dostať podvozok na hranice jeho možností. Všetko je za 15 minút namontované a sadáme do auta plný očakávania. Vieme, že je možné elektronicky dostať z motora 140 kW a 380 Nm, ale lepšie je to zistiť na vlastnej koži.

   

Prvá akcelerácia, motor nervózne zašteká a ručička otáčkomera je na 5000 otáčkach, akoby sme to skúšali na voľnobehu, nestíhame preraďovať rýchlostne stupne, cítime ako aj koža na lícach ma svoju hmotnosť. Začína snežiť. Nie je to nič pre skúšku dynamických vlastností, ale je to čas vyskúšať elektronické systémy. Stabilizačný program ESP, ktorý zo srdca nenávidíme pracuje na prekvapenie celkom príjemne. Pri akcelerácii v zatáčke nechá zadnú časť trochu vybočiť a až potom zasiahne. Na zasnežených uličkách potom vyzeráte ako pravý macher, ktorý zvládne každú situáciu. Pri vypnutom ESP je jazda podstatne zaujímavejšia, ale treba už trosku používať rozum a mať rýchlejšie reakcie. Jazda pôsobí dynamickejšie, ale vďaka pohonu všetkých kolies je stále bezpečná. Podvozok vozidla je príjemne pevný, ale pri našich rozbitých cestách treba dávať pozor, aby sa Vám jazyk nedostal medzi zuby. Na tento problém je ale v aute lekárnička.

Väčšinu testov sme zažili na snehu a pri nočných teplotách okolo –15 stupňov celzia. Pri prvom rannom štarte  bola kontrolka žhavenia posledná, ktorá zhasla na palubnej doske, ale pri ďalších štartoch už patrila medzi rýchlejšie. Maximálny čas žhavenia neprekročil 5 sekúnd. Jazda počas týchto dní bola až nebezpečne príjemná, pretože aj na zasneženom a zľadovatenom povrchu sa jazda rýchlosťou okolo 140 - 150 km/hod nezdala nebezpečnou a na počudovanie ani systémy ESP a ABS nezasahovali do riadenia.

Určite majiteľov podobných slabších verzií tohto motora zaujíma spotreba. Pri našom drastickom testovaní, jazde v  zimných podmienkach a meraniach bola priemerná spotreba 8,2 l/100 km. Nebolo problém mať krátkodobo spotrebu aj 12 litrov na 100 km. Ani ta najextrémnejšia hodnota však ani zďaleka nedosahuje spotreby, ktoré by sme dosiahli pri motoroch benzínových takéhoto výkonu alebo objemu. Pri podobnom štýle jazdy by sa spotreba pri motore 1.8 turbo hravo vyšplhala na hranicu 20 litrov na 100 km. Pri bežnej jazde palubný počítač ukazoval okamžitú spotrebu okolo 6 litrov. Kombinovaná spotreba podľa výrobcu je 5,7 l/100 km. Pri modeli 1.8 T 4x4 je podľa výrobcu 9,4. Pritom zrýchlenie z 80 na 120 km/hod na piatom prevodovom stupni majú obidve auta rovnakú, 9 s.

  Poďme sa teraz pozrieť bližšie na technické zmeny oproti koncernovým motorom z nižším výkonom. Motor v tomto aute patrí k najvýkonnejším vo svojej triede. Podobné parametre dosahuje len nový motor od BMW 320d, ale z väčšieho objemu a 4 ventilovou technikou.

Motor

   Motory koncernu VAG systému PD čerpadlo - tryska sa začali montovať vo výkonovej verzii 85 kW do modelov Golf. Postupne sa ich paleta rozšírila smerom nadol aj nahor a dnes sa ponúkajú vo verziách 66 kW, 74 kW, 85 kW, 96 KW a 110 kW. Podotýkam, že sa jedna o ten istý motor, ktorý ma drobné zmeny v elektronike aj mechanike na zabezpečenie dlhej životnosti a spoľahlivosti. Verzia z výkonom 110 kW sa líši od najrozšírenejšej verzie z výkonom 85 kW nasledujúcimi úpravami. Má nové vstrekovacie trysky so zvýšeným prietokom paliva, väčší priemer turbodúchadla, zmenené sacie kanály a väčší priemer sacích a výfukových kanálov v hlave. Ďalej bol premiestnený chladič stlačeného vzduchu a zväčšený jeho rozmer. Prispôsobený bol aj chladič oleja a elektrické palivové čerpadlo. Zosilnené boli aj niektoré ložiská v motore. Samozrejme bol zmenený riadiaci program motora a zvýšený plniaci tlak. Výsledkom týchto zmien je motor plniaci emisnú normu EURO III a dynamickými parametrami, ktoré donedávna boli vyhradené len športovým autám. Šesť stupňová prevodovka ma oproti slabším verziám ťažšie sprevodovanie, čim dosahuje vyššie rýchlosti na jednotlivé prevodové stupne a aj maximálnu rýchlosť. Papierovo je maximálna rýchlosť 211 km/hod. Nám sa podarilo z MAX TDI boxom hravo dosiahnuť v krátkom čase tachometrovú rýchlosť 220 km/hod, viac sa nepodarilo pretože diaľnica sa zmenila na parkovisko rýchlostojacich vozidiel.

 

zrýchlenie

séria

230PS

0 - 100 km

9,6 / 9,8* sek

6 sek

7* sek 

    Ηοdnoty s hviezdičkou sú s vypnutou zadnou nápravou/ haldex/. 

Riadiaca jednotka bola optimalizovaná tak, aby bolo možné prepínať výkony kedykoľvek za jazdy /150PS-190PS-230PS-300PS/. Prepínač výkonu bol osadený priamo na prístrojový panel. V ďalšej tabuľke uvádzame hodnoty výkonu nameranej na valcovej skúšobni. Hodnoty pružnosti treba brať z rezervou, pretože pri meraní nebolo auto schopné preniesť výkon na valce ani keď sme traja sedeli na prednej kapote.

SEAT LEON CUPRA4 1.9 TDI

podľa výrobcu

Zvýšený výkon

Výkon pri otáčkach (kW/ot.min.)

110kW/4000 ot.

132 kW/3640 ot.

Krútiaci moment pri otáčkach (Nm/ot.min.)

320 Nm/1900 ot

402 Nm/2510 ot.

Pružnosť na 4R  80-120 km/h

6,2sek

5,34 sek/190PS/2osoby

Pružnosť na 4. r.s. 80-120 km/h

6,2sek

3,7sek/230PS/2osoby

   Prevodovka

Je veľmi zaujímavá ani nie tým, že má spomenutých 6 rýchlostných stupňov, má ich dnes už kde kto, ale tým, že  má dva stále prevody. Prvý stály prevod je pre rýchlostne stupne 1 až 4 a zmenou na 5 a 6 rýchlostný stupeň sa zmení aj stály prevod. Ak si pozriete potom prevody, tak štvorka ma hodnotu 0,919 a päťka 0,912 čo je skoro to isté, ale mení sa stály prevod z 3,875 na 3,100 pri päťke a šestke. Aj napriek tejto navonok zložitej konštrukcii sa radia prevody veľmi ľahko a presne a aj odstupňovanie jednotlivých stupňov je zvolené optimálne.

  Podvozok a brzdy

Podvozok svojou koncepciou a hlavne pohonom 4x4 cez spojku Haldex zaručuje veľmi dobrú, vinikajúcu, excelentnú trakciu za každých klimatických podmienok podporenou ASR+ESP, ktoré pri strate trakcie na snehu zníži výkon motora na mieru potrebnú k získaniu stability. V reále to vyzerá tak, že som nenašiel v tomto zimnom období kopec, kde by som nevyšiel a  sánkári na  zjazdovkách sa nestíhali diviť. Jediné s čím si systém haldex neporadil bolo ak som z obidvoma ľavými kolesami vyšiel na ľad a pravé ostali na snehu. Podotýkam, že to bolo na svahu, ktorého sklon bol problémom aj pre stojacich ľudí.

Samozrejme je podvozok oproti slabším súrodencom znížený a spevnený.

Brzdy tohto modelu majú na obidvoch nápravách kotúče z vnútorným chladením takého priemeru, že najmenší možný rozmer zimného disku a pneumatiky je 205/55 R16 a letné sériové obutie ma rozmer 225/45 R17 na zliatinovom disku 7Jx17.

  Interiér

Interiér zodpovedá dynamickým tvarom exteriéru a pôsobí veľmi hodnotne a vkusne. Sedadlá majú najvyššie ohodnotenie dané značkou RECARO a sú čiastočne čalúnené kožou ako celý interiér. Tak isto kožený nastaviteľný volant znesie tie najprísnejšie kritéria. Prístrojový panel má biele podfarbenie „budíkov“ a oranžové osvetlenie.

  Exteriér

Zmeny na exteriéry sú decentné a na prvý pohľad by ste nepovedali s kým máte tu česť. Zmenené boli obidve nárazníky a ich uchytenie, prahy sú plastové, bok zdobí nápis CUPRA 4 a zadná časť je ozdobená šiltom a dvojitou chrómovanou koncovkou výfuku. Seat Leon Cupra 4 1.9 TDI PD 110 kW. Už názov je fascinujúci a možno očakávať veľa. Ono toho aj veľa dostanete. Nie nieje tam viacej ako môžete dostať ak si kúpite iný koncernový automobil, ale je to všetko skĺbené do veľmi príjemného a harmonické celku. Za niečo cez 900tis.Sk dostanete aj niečo čo Vám bude spôsobovať dlhodobo radosť z jazdy a len tak skoro sa nenájde auto podobnej koncepcie, ktoré by Vás prekonalo alebo donútilo rozmýšľať nad zmenou. Má veľmi dobré predpoklady stať sa základom ďalšieho tuningu, ktorý z neho môže vykúzliť ešte rýchlejšie a krajšie vozidielko.  

 

  300 PS z 1,9TDI

    Málokto by si pomyslel, že je možné z dieselového motoru 1,9TDI vytiahnúť viac ako 300PS. A predsa je to možné a bez náročných mechanických úprav. Väčšina zmien sa týka v elektronickom riadení motora, malá zmena je vo výfukovom potrubí.    Vzhľadom na neprimeraný nárast výkonu prídavná elektronika slúži aj na ochranu motora. Výkon sa zvyšuje pozvoľne inak by došlo k prekĺzavaniu spojky. Plný výkon je dosiahnutý pri 4022 otáčkach podobne ako pri sériovom prevedení. Výkon bol meraný RSM SPEED METROM.  

Takýto výkon a zrýchlenie vzbudzuje rešpekt už aj u benzínových motoroch podobného objemu.

 

  výfuk bol nahradený antikorovou rúrou s koncovkou

        

nitrosystém   stránky v jpg formáte č.10/2002 str.22

 

 Preteky v sprinte na 400m

    SEAT LEON CUPRA4 1.9 TDI  

  stretnutie autotuning Dolný Hričov  31.8.2002     15:42 sek   

   stretnutie autotuning RENOCAR      Brno Slatina   14:11 sek      

  stretnutie autotuning  Bervid Brno okruh   26.10.2002    13:54 sek      

   stretnutie Tuning 20003-1 Automotodrom Brno 29.32003 12:06sek  

 

     

 

duel Leon 1,9TDI s Ferrari modena 400PS nitriansky zraz

 

 

Výkonný Seat Leon Cupra nie je sám so svojím nezvyčajným výkonom. Má svojho pražského brata s výkonom presahujúcim 200PS a hnanou prednou nápravou. Je takisto vybavený prídavnou elektronikou prepínatelným výkonom, meračom turbotlaku a naviac aj pekným zadným spojlerom.

namerané zrýchlenie 

teplota 15stupňov, 2 osoby

zo 60km/h na 100km/h   -  3,7sek.  

zo 80km/h na 120km/h    - 4,06sek.

 otáčky pri 60km/h 2190ot, pri 100km/h 3650ot., max. výkon pri 4100ot, váha 1310kg

 otáčky pri 80km/h 2300ot, pri 100km/h 3440ot., max. výkon pri 4100ot 

 

             

NAJ.sk