Zmerajte si výkon motora / vozidla Často sa naskytne potreba zmerať výkon vozidla, hlavne ak uvažujete na niektorej výkonovej úprave motora, sanie výfuk, vačka, turbo, chiptuning nitrosystém, vstrekovanie vody a pod.
Základné
metódy merania výkonu:
Rozdiely výkonu motora na válcovej brzde a za jazdy vozidla u 1,8Turbo Pred úpravou částí, ktoré ovplyvňujú výkon je potrebné zmerať výkon vozidla niektorou z dostupných metód. Iba tak bude možné objektívne zhodnotiť efekt úpravy. Je veľmi dobre skombinovať metódy aby bolo možné objektívne porovnať výkon pred a po úprave.
Výkon motora vo vozidla je možné vypočítať z matematického vzťahu, pričom musíme poznať niektoré parametre vozidla a zmerať maximálnu rýchlosť prípadne zrýchlenie . U vozidiel dosahujúcich vysoké výkony to však začína byť veľmi obtiažne vzhľadom na dosahované veľmi vysoké rýchlosti. Obmedzujúcim faktorom je aj prevodový mechanizmus a elektronické obmedzenie rýchlosti. Výkon motora ovplyvňuje aj teplota nasávaného vzduchu, preto sa výkon mení a za zimného počasia /vzduch je hustejší/ môže byť výrazne vyšší. Výkon môže vzrásť o 1 percento na každý pokles teploty o 4 stupne, zo skúsenosti to môže byť aj viac. /pozri Autotuning Technika : Snímanie teploty nasávaného vzduchu /
Najjednoduchšou metódou merania výkonu je meranie zrýchlenia alebo pružnosti vozidla. Zrýchlenie z 0-100km/h, 60-100km/h, 80- 120km/h. Výpočet výkonu z maximálnej rýchlosti / výpočet maximálnej rýchlosti
Pc = Ppm + Pvt + Pvz + Pst pm - prevodový mechanizmus Všetky jazdné odpory okrem odporu prevodového mechanizmu musíme prekonávať hnacou
silou Fk.
Fk = Rvt + Rvz + Rst Potom
celkový jazdný odpor je:
R = Rpm + Fk
Všeobecný
vzťah medzi výkonom a jazdným odporom:
Fk
= Rvt + Rvz + Rst
pre nenaklonenú rovinu platí: cos = 1; sin = 0
S
- čelná plocha vozidla [ cca 2 m2 ] cx – súčiniteľ odpru vzduchu pre danú karosériu [ 0,4 ] ρ
= 1,2 kg/m3 hustota vzduchu m = hmotnosť vozidla /pohotovostná aj s vodičom/ g = gravitačné zrýchlenie /9,81/ ak poznáme maximálnu rýchlosť výkon vypočítame podľa vzťahu: P=v/3600*Fk
P obdobne vypočítame maximálnu rýchlosť z výkonu z tabuľky exel
Výpočet výkonu z nameraného zrýchlenia Nové moderné výkonné automobily majú elektronické obmedzenie rýchlosti a nie je možné dosiahnuť rýchlosť danú výkonom. Ak sú nám známe parametre vozidla skúsme vypočítať výkon podľa známych vzťahov: Potrebujeme zmerať zrýchlenie napr.60km/h na 100km/h a zistiť otáčky pri 60 a 100km/h. Prevodové pomery vypočítame z otáčok, z rýchlosti a polomeru kolesa. Otáčky motora pri meraní nesmú presiahnúť otáčky pri najvyššom výkone, inak je meranie skreslené.
odčítame otáčky pri danej rýchlosti (60km/h a 100km/h), zrýchlenie zmeriame stopkami
použité vzťahy:
Pm=(Mm . nm)/9549 [kW] F=m.a [kg, m/s-2, N]
proti pohybu vozidla pôsobí valivé trenie a odpor vzduchu vyjadrený vzťahom:
po dosadení hodnôt pre rýchlosti 60 a 100km/h je trecia sila 343N.
Zjednodušením matematického výrazu pre výkon dostaneme:
hmotnosť- celková hmotnosť aj vodičom a spolujazdcom otáčkyVýkon-otáčky pri najvyššom výkone pre benzínové motory cca 5500ot, diesel 4000ot čas zrýchlenia- nameraný čas zrýchlenia zo 60km/h na 100km/h, plný plyn pri 50km/h teplota - teplota okolia, ovplyvňuje hustotu vzduchu
Výpočet je orientačný, neberie do úvahy tvar výkonovej charakteristiky, ale pre bežnú potrebu postačí,
je až neuveriteľne presný, platí pre benzínové aj dieselové motory.
Tabuľka exel umožní vypočítať výkon, po dosadení zrýchlenia a otáčok
Ďalším meraním, ktoré sa už podobá viac skutočnosti je meranie pomocou počítača a programového vybavenia spolu so snímaním otáčok motora, rýchlosti a ďalších dôležitých údajov ako hodnoty turbotlaku, prietoku vzduchu, okamžitá dávka paliva a pod. Z týchto hodnôt možno vyhodnotiť stav aktualny stav motora prípadne zistiť odchylky od normy a následne porovnať hodnoty po optimalizácii tj. po zvýšení výkonu. Programový prostriedok z laboratória MAXTDI vykreslí graficky priebeh výkonu spolu s ďalšími údajmi, tak ako je to na obrázku. Počítač sníma všetky potrebné údaje z diagnostickej zásuvky vozidla. Meranie je veľmi jednoduché a praktické.
StreetDyno Meranie výkonu a jeho priebeh umožňuje tiež program StreetDyno. Na meranie je potrebný prenosný počítač a sonda na snímanie otáčok motora. Výsledkom je nameraný priebeh výkonu a krútiaceho momentu, ktorý sa do veľkej miery podobá skutočnosti.
a na záver Všetky
uvedené merania sú orientačné. Skutočné namerané hodnoty môžu byť
uskutočnené len na valcovej brzde, kde sú vylúčené vplyvy vozovky, |
|||||||||||||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |